یک عضو شورای شهر تهران انتقاداتی را درباره افزایش هفت برابر هزینه کسری پارکینگ در پایتخت در طول سال جاری مطرح کرده است. این شورا خود هزینههای مذکور را در ماه بهمن سال گذشته تصویب کرده است؛ اما پیچیدگی لوایح عوارض ساختمانی، که برای سالها مورد انتقاد فعالان ساختمانی قرار گرفته است، به نظر میرسد

یک عضو شورای شهر تهران انتقاداتی را درباره افزایش هفت برابر هزینه کسری پارکینگ در پایتخت در طول سال جاری مطرح کرده است. این شورا خود هزینههای مذکور را در ماه بهمن سال گذشته تصویب کرده است؛ اما پیچیدگی لوایح عوارض ساختمانی، که برای سالها مورد انتقاد فعالان ساختمانی قرار گرفته است، به نظر میرسد موجب شده تا حتی برخی مدیران شهری در زمان بررسی و تصویب از جزئیات این عوارض آگاهی نداشته باشند.
به گزارش ایسنا، حبیب کاشانی، با اشاره به افزایش هفت برابر هزینه کسری پارکینگ در سال جاری، اظهار داشت: در سالی که به عنوان سال مهار تورم شناخته میشود، هزینههای کسری پارکینگ هفت برابر شده و برای مردم در مناطق به مشکل بزرگی تبدیل شده است. به عنوان مثال، در منطقه ۱۱، هزینه کسری سه واحد پارکینگ ۳۰ میلیارد تومان اعلام شده است، و در منطقه ۱۰، برای سه واحد پارکینگ معادل سه میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است. همچنین، در منطقه یک، برای چهار واحد پارکینگ، هزینه نه میلیارد تومان تعیین شده است.
اعضای شورای شهر تهران اعلام کردهاند که هزینه کسری هر واحد پارکینگ در مناطق نیمه جنوبی تهران حدود یک میلیارد تومان است، در حالی که در منطقه یک، که یکی از مناطق مرفه پایتخت واقع شده و در شمال شهر قرار دارد، این رقم بین ۲ تا ۵/ ۲ برابر و معادل حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است. برای محاسبه هزینه کسری پارکینگ، ضریبی مشخص برای هر مترمربع کسری در نظر گرفته میشود. همچنین، در برخی ضوابط تسهیلگر ساخت و ساز در بافت فرسوده، مساحت حداقل هر واحد پارکینگ کمتر از استاندارد است، اما در مناطق خارج از بافت فرسوده این استاندارد بیشتر است. بنابراین، ارقام ذکر شده درباره هزینه کسری هر واحد پارکینگ در مناطق مختلف با یکدیگر ارتباط خطی و مستقیم ندارند، اما میتوانند حدود این هزینه را در بین انواع سرفصلهای هزینهای مرتبط با ساخت و ساز در تهران نشان دهند.
بعد از اینکه شورای شهر تهران مصوبههای مربوط به عوارض ساختمانی برای سال جاری را تصویب کرد، حبیب کاشانی، یکی از اعضای شورا، امروز درخواست بازنگری جدی از معاونت شهرسازی و معماری در ارتباط با این موضوع داشت. او اظهار داشت که لوایح مربوط به عوارض ساخت و ساز به نحوی تنظیم میشود که حتی حرفهایهای ساخت و ساز هم به آنها آگاهی کاملی ندارند و حتی برای مدیران شهری جزئیات آن مبهم است. اکنون، پس از گذشت چند ماه از تصویب عوارض ساختمانی جدید، عضوی دیگر از شورای شهر تهران جزئیات هزینه کسری پارکینگ در این مصوبه را کشف کرده و از آن انتقاد کرده است.
گزارش دخل و خرج شهرداری تهران در ۵ ماهه اول سال جاری، شامل افزایش هزینههای مربوط به عوارض کسری پارکینگ بود. طبق اعلام خزانهدار شورای شهر تهران، در این دوره زمانی ۲۹ هزار میلیارد تومان درآمد تحقق یافت که معادل ۹۱ درصد از هدف مطلوب بود. بر اساس این گزارش، میانگین درآمد ماهانه شهرداری تهران در ماههای گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود. همچنین، اعضای شورای شهر تهران در این گزارش از کاهش درآمدهای برخی سرفصلها مانند تبلیغات محیطی و سازههای تبلیغاتی انتقاد کردند، اما عملکرد شهرداری در تحقق سایر سرفصلهای درآمدی پایدار مانند سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده را تحسین کردند. در طول ۵ ماهه نخست سال، حدود ۸ هزار میلیارد تومان درآمد از مالیات ارزش افزوده به خزانه شهر واریز شده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0